Torstai 23. marraskuuta.
Nimipäivää viettää Ismo, Yngve, Yngvar

Miten tulee rukoilla?

Miten tulee rukoilla? Suurella äänellä ja metelillä vai hiljaa hymisten, äänettömästikin? (Kolumni 2012)

 

-----

 

Polvirukous Herättäjäjuhlilla Ylivieskassa vuonna 2006.Tätä pohti aikanaan Pyhä Gregorius Siinailainen (k. 1370) seuraavasti:

 

”Tulee tietää, että sydämen ilonkarkeloa, riemua, on kahdenlaista: on tyyni ilontunne, jota kutsutaan myös nimillä Hengen sykähdys, huokaus ja rukous meidän puolestamme, ja toiseksi on sydämen suuri riemukarkelo eli ilohyppely tai elävän sydämen lennähtäminen kohti jumalallisia korkeuksia.

 

Kun Jumalan Henki antaa sielulle rakkauden siivet ja vapauttaa sen himojen kahleista, se pyrkii kohoamaan korkeuksiin ja kaipaa jo ennen ruumiista eroamistaan vapauteen aineen painon alta.

 

Se, että armo on alkanut vaikuttaa rukouksessa, ilmenee eri ihmisissä eri tavoin – sanoohan apostolikin, että Jumala jakaa Henkeään monella tavalla, tahtonsa mukaan (Hebr. 2:4).

 

Hengen vaikutukset meissä ovat havaittavissa ja tunnistettavissa samalla tavoin kuin aikoinaan profeetta Eliassa. Joillekin annetaan pelon henki, joka myrskytuulena halkoo himojen vuoret ja särkee kovien sydänten kivet. Se naulitsee lihankin pelosta paikoilleen ja kuolettaa sen.

 

Toisissa taas vaikuttaa järistyksen henki, jonkinlainen aineeton, mutta silti olemuksellinen, koko sisintä värähdyttävä riemastus.

 

Vihdoin muutamissa – niissä jotka ovat edistyneet rukouksessa – Jumalan vaikutus tuntuu ikään kuin hiljaisena, rauhaisana ja valontäyteisenä tuulen hyminänä, sillä Kristus asuu – apostolin sanoin – heidän sydämissään ja näyttäytyy salaisesti Pyhän Hengen vaikutuksesta.”

 

Näin siis Gregorius Siinailainen ortodoksien Filokaliassa, joka on koottu hengellisen elämän oppaaksi niin luostareissa asuville kuin tavallisille kilvoittelijoillekin.

 

Lisää Filokaliasta .

 

Thorleif Johansson




Julkaisujärjestelmänä Verkkoviestin